You Are Reading

Tutorial Blogging | Entry Dah Kemas. Tapi Kenapa Masih Susah Dapat Pengunjung?

red gitarputeh Sunday, December 4, 2011
Assalamualaikum.


 Hye mustached people


Hello boys yang rendah diri and girls yang perasan cun. HAHA. Okay jokes. Lately aku banyak dapat feedback kat Facebook and Twitter and Formspring (Yes. Aku main fs) pasal how do I easily get liked by people. Ah! C'mon guys. For crying out loud. Benda macam ni pun nak ungkit ke? Seriously. Aku tak faham.



Tapi tak apa. Sebab korang dah tanya kan, aku cerita kan lah. What? Ada yang tak nak ambil port? Tak kira tak kira nak bagi tahu jugak. Blog aku, kan? HAHA. Okay okay joke lagi. Dulu aku pernah buat entry tips blogging pasal macamana nak tangkap hati readers yang datang blog kita lalu difollow. Right? Kalau korang tak perasan, try search entry aku yang bertajuk, "Blog Dia Entry Merapu, Tapi Kenapa Banyak Feedback?"



Tapi dalam entry tu, most of the point aku ceritakan pasal how to make your blog becomes eyes-catching. Aku tahu bunyi dia macam gempak. HAHA. Okay tak gempak. But for now, aku nak ceritakan kenapa orang boleh minat dengan blog kita. And kenapa dia patut stalk blog kita selalu. But this time, aku nak cerita kan pasal what you should have in your blog.



 Fake Smile. Fake compliment is always around us


Aku perasan, ramai stalker yang suka blogwalking (singgah) kat blog aku yang akan cakap, "Hey, nice blog" , tak pun, "Cantik blog ni. Blogwalking here". Setiap kali aku terbaca, mesti aku tergelak. Sebab template yang aku guna cuma dari blogger je kut. Yup. Templete yang asal tu. So, Why is it become attractive and makes orang lain rasa cantik? The reason is susunan features di blog. Yup. Susunan Features.



Hell yeah. Features like Header (pronounce it as 'head-dher' not 'hidder'), Sidebar and Footer.  Yeah. This features buat orang kasi first impression kat blog kita. And aku dah pun banyak kali mention, first impression tersangat lah penting untuk buat orang suka kita. Penting dia like macamana korang dressed-up bila nak jumpa bakal mak pak mertua. Fuh. Sekali kalau dah fail. Memang rasa dem gila kan? Ha. Macam tu lah.



Header yang buat orang pandang 2- 3 kali
First, Header korang kena pandai match kan dengan 'kepala' blog korang. Agak agak macam warna dia lari tu, aku suggest, jangan pakai Header. Kalau nak pakai jugak, transparent kan background header tu biar dia interprets dengan blog. So, bila orang pandang nampak nice aje. Oh ya. Satu lagi. Bila header, pastikan korang selarikan lebar header korang dengan lebar blog korang.  So why again aku titik beratkan bahagian header?

 
Dressed your Header up like your own dressing up


Because header kasi kita (sebagai readers) bagi first impression untuk blog kita. Nak nak yang baru masuk and baru jumpa blog kita, macam cari novel. Cuba korang bayang kan, korang masuk kedai buku cari novel. First pandang tajuk. Pandang kulit. Then baru baca synopsis. Kan? Macam tu lah jugak Header. Like tajuk novel.



Kalau nak rasa lagi awesome, korang design header korang sampai dia mampu buat orang lain tak jemu nak pandang. Rasa macam nak pandang dua tiga kali. Like mengorat bakal mak mertua jugak. (tak habis habis, kan? HAHA)



Apa yang patut ada pada Sidebar
Yeah. Kalau korang tengok blog blog yang famous, most of them sangat rapi susunannya pada Sidebar. Yeah. Of course fonts pada Sidebar kena dititk beratkan. And lagi satu benda yang penting adalah. Make sure korang tak serabutkan Sidebar dengan benda mengarut like jam, visitors, and what so ever.
 
 
 
Baca sambungannya klik SINI..




 
Copyright 2010 Gitarputeh's review