You Are Reading

Segmen : Jom Kongsi Entri.

red gitarputeh Saturday, July 23, 2011
Assalamualaikum.



Hari ni aku dengan suka citanya nak join segmen Kiz. Well, aku takde entri yang menarik sangat dalam ni. Tapi yang aku tulis kat blog lagi satu tu, banyak lah jugak. Haha. Aku bukan nak kasi satu, tapi dua entri top yang aku suka. And banyak feedback dari readers.

  • Bila Orang Mintak Pendapat Cinta Dari Aku.[Link]
  • KL, Email dan Janji Lelaki.[Link]

Well, aku tahu ramai yang tak rajin nak klik, so, aku sertakan kat sini entri dia sekali.



Bila Readers Mintak Pendapat Aku Tentang Cinta.

Assalamualaikum.





Hello lembut(s) and kasar(s). Tadi masa aku jalan jalan kat dewan makan, aku terdengar dua makcik berbual. And kalau korang nak tahu, 2 orang makcik tu bukan makcik makcik yang biasa. Diorang celik IT beb. Macamana aku tahu.? Senang je. Dengar keywords diorang. Diorang bercakap pasal formspring.me beb.



Mana diorang belajar pun aku tak tahu. Anak anak dia mungkin. Eh korang tahu ke formspring.me tu menatang apa.? Haha. Baik angguk. Kalau tak, korang punya IQ maybe lagi rendah dari makcik makcik tu. Okay okay joke. Tak de lah. Formspring ni bukan nya famous mana. Lagi pun cuma tempat orang kepoh tanya tanya je. Nak banding dengan facebook lagi famous facebook.


Ehem.


Dari medan makan tu, aku berjalan sampai ke bilik. Setiap detik perjalanan aku duk fikir pasal benda ni. And sampai sampai bilik aje aku terfikir nak bukak formspring aku. Maklum lah. Dah dua tiga minggu jugak lah terabai. Dengan harapan ada soalan soalan yang best best boleh aku jawab. And the result sangat tak menghampakan aku. Sebab banyak jugak soalan bertimbun.




 Tanya je aku apa apa [formspring]


And ranking antara tertinggi soalan diorang, ramai yang tanya aku bab cinta. Cinta cinta cinta. Naik jemu pun ada nak jawab. But. Ada satu soalan ni menarik perhatian aku. Well, bukan soalan pun sebenarnya;




"Red, I teringin nak you ulas pasal cinta. Best lah ulasan you. I think I fall in love with your blog."

 
Okay. Aku tahu blog aku kacak. Tak jelez. Tak jelez. Ehem. Okay seriously. Korang nak aku ulas pasal cinta.? Well, aku sendiri fail dalam bercinta. Eh serius. Mana ada wujud lagi perempuan macam dulu. I mean yang tak keluar rumah. Bila orang datang melamar terus terima. Kalau ada perempuan macam tu kat zaman kita please info aku ya.


Ehem.


Well. Perempuan zaman sekarangkan ramai yang suka ala ala badboys, kan.? Bak kata en.K lah. Yup. Yang nampak bad tapi baik. Err. I mean, yang luar dia bad tapi hati dia baik. Nak nak lagi yang tolong nenek tua.Yelah. Muka ganas. Rambut spike, mohawk. Seluar jeans lusuh. Ada koyak sikit. Memang bikers-looking ah. Tapi pimpinkan nenek tua lintas jalan. Peh. Baru nenek tua. Kalau dia tolong pulak gadis penakut lintas jalan raya yang berpusu pusu.? Sumpah cair beb korang. Nak nak korang lah gadis tu. Ehem.




Seriusly. Aku pendiam.
 

Nasib baik je aku tak ada asset asset macam tu. Kalau tak, dah lama rasanya korang terpikat kat aku. HAHA. Eh serius. Tambahan lagi aku ni pemalu tau. Korang jangan nak yeke yeke. Untuk pengetahuan umum, aku dan gitarputeh adalah dua identity yang amat amat berbeza. Mungkin gitarputeh ni banyak membebel tapi aku tak. Aku baik. Pendiam. Pendiammm.



And aku seriously memang tak pandai nasihat orang dalam cinta. Kalau buat perempuan merajuk aku terorlah jugak. Tapi disebalik kebolehan kekurangan yang aku ada ni, I do realise beberapa benda yang ada pada cinta yang kalau boleh aku nak elakkan. Bukan cerewet tapi nak was pada. And sebab tu (kut), ramai perempuan merajuk dengan aku.? HAHA.


********************************


Biskut text dari si pujangga
Point ni lah yang paling paling paling ketara. Time nak mengurat, sangat bertungkus lumus. Awek sakit laju aje bagi ubat. Awek lapar 2 minit je pergi beli makan. Senang nya jadi perempuan masa fasa mengurat ni. Agak agak lapar masa malam malam, text aje si lelaki and buat buat ayat "b, I lapar lah.. beli kan makan plisssshhhh" .



  Kaum gedik. Tapi cute.


Mula mula memang lah si lelaki tu rajin. Tapi kalau dah hari hari lagu tu, sumpah keadaan akan jadi sangat sangat bosan. Lagi lagi masa texting. Masa mula mula mengurat bolehlah cakap "Hai. Dah makan.? Sihat.? Tengah buat ape.?" . Cuba bayangkan kalau hari hari macam tu. Dialog yang sama for the rest of the life. And sebab tu ramai lelaki tak reply.



Perbualan geli geli
Semalam lah. Aku duduk kat satu meja makan. Meja oblong (petak). Secara perseorangan lah. Aku makan kat situ. Dalam lebih kurang nasi aku dah separuh, datang sepasang couple ni. Duduk kat meja sebelah. Makan kat situ jugak. Bila ada couple makan sebelah lelaki perseorangan (single), memanglah aku tak kisah. Yang aku kisah nya, meluat aku dengar perbualan diorang. -,-



Memang perbualan geli geli ah. Yang si perempuan banyak songeh berbual, yang si lelaki pulak jawab dengan suara macam dalam kelambu. Yang pentingnya, gaya cakap dua dua gedik. I mean hey. Bukan tak boleh nak geli geli. Tapi agak agak ah. Masa makan pun nak berbual ke.? Tak silap aku, diam masa makan ada termasuk dalam adab masa makan. Chek balik buku teks Pendidikan Agama Islam tingkatan 2 (tak silap).




Agak agak lah nak bermanja


Again. Nak geli geli tu cari lah tempat privacy. Dalam bilik misalnya. Masa tu, baring ah atas katil. Gayut lah lama lama. Nak bual panjang mana pun tak kisah. Yang penting roommate korang tak ada dalam bilik. And pastikan anda berada jauh dari alat tulis. Yeah jauh dari alat tulis. Kalau dekat dengan alat tulis, takut masa korang dah habis bergayut aje, sedar sedar pemadam dah patah dua. Pensel pun patah dua. Pen pulak habis korang gigit.



Mana tak nya, masa tengah bergayut mana ada korang perasan benda benda yang korang buat. Yes tindakan luar kawalan. Sedar sedar aje pembaris dah kat dalam mulut korang. Serius. Eh tak tak. Bukan aku eh. Tapi pengalaman aku tengok roommate aku. And semua ex ex roommate aku. Diorang bergayut tengah tengah malam. Lama gila. Esok pagi aje aku tengok pencil case aku dah terabur. Habuk dalam pengasah pensel semua licin. I wonder macamana boleh bersih.



Salah janji
Well actually aku dah ulaskan tentang ni dalam entri ni. Secara rumusnya, aku kata aku tak couple sebab takut tak boleh tepati janji. And bila tak tepat janji secara langsung kita boleh jadi munafik. Yes. Allah tak suka orang munafik. Mana taknya. Janji nak sehidup semati. Tup tup tak tepati janji sebab Allah tak izinkan.






Yes. Bila dah tak dapat bersama tu, tak payah terkejar kejar lagi. Allah know the best for you. Kan Allah makes no mistake. Yang penting kita tak give up cari cinta. Tu aje. Aku.? Aku lain sikit. Tumpang femes gitarputeh sudah. HAHA. Eh eh. Mana ada aku tak usaha. Tumpang femes tu usaha lah tu. Orang yang duduk kat tepi sudut and tak nak berbual dengan orang lain baru lah nama dia tak usaha.



Salah cinta
Yes ini yang no satu sebenarnya. Kalau boleh aku nak tekan tekan sangat point ni. Well dengar aje main ideanya mesti korang fikir pasal couple jugak, kan.? Aku dah agak dah. Well tak tak. Aku pernah dapat satu soalan ni daripada pembaca;




"Salam red, Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan cintakan Allah, barulah cintakan manusia?"


Oh oh. I do love this question. Actually memang ramai lagi ke yang konfius.? Okay okay lets make it cristal clear. Ehem. Well. Memang betul pun, cintakan Allah comes first. Why why why and why.? Okay here's the reason. Bayangkan eh. Orang lain buat baik dengan korang. And then korang tersentuh. Then, mesti korang kata satu hari nanti nak balas jasa baik dia. Situasi yang tak rumit untuk faham, kan.?






Same goes with fall in love with Allah's situation. Korang buat baik dengan Allah. Dengar cakap Allah. Buat yang dia suruh, jauh yang dia larang. Mestilah Allah pun akan buat baik dengan kita. Simple. Kita buat baik, dapat lah ganjaran baik. Maksud aku ganjaran baik tu, mestilah Allah bagi yang terbaik untuk korang. Mengizinkan hubungan korang jadi kukuh, misalnya. Adil, kan.?



Well. Secara konklusinya, aku bukan cerewet ya. Tak cerewet. Ehem. Cuma kalau boleh aku nak kawal diri daripada list list kat atas. Gedik, kan.? Dah lah tak hensem. Banyak kerenah pulak tu. Taknak tu taknak ni. Mengada ngada. Ehem. Eh tapi seriously. Kalau jumpa perempuan yang duduk rumah tunggu lamaran, and akan accept siapa siapa tolong info aku ye. Maklumlah. Aku takde ciri ciri bad boys. Perempuan kan suka lelaki ala ala badboys tapi baik, kan.? Ehem.





Terima kasih sudi baca.





Sekian




 
.

Comment here.



KL, Email, dan Janji Lelaki.

Assalamualaikum.





Hello pemimpin-looking boys and contact-lenses-girls. Memandangkan esok hari sabtu, dan aku bakal bertolak ke KL, aku tak sempat nak publish entri yang aku cadang nak publish. Er.. Berbelit belit pulak dah ayat aku. So, aku pun duk fikir fikir apa topik aku nak keutarakan dalam entri minggu ni. Aku ingat nak publish entri yang simple and padat.



Penat gila berfikir. Padahal tak ada masuk apa apa pun idea. So aku pun pergilah ke tingkap. Usha awek nikmati pemandangan alam semula jadi. Ehem. Cantik cantik belaka. Sambil menghirup segelas Nescafe. Peh masyuk. Then, pergi balik kat lappy. Check email. Yes, aku memang suka baca email.



But still. Tak ada apa. Then, jalan lagi ke tingkap. Belum sampai ke destinasi, berkumandanglah lagu 'check yes Juliet' bermaksud satu sms masuk ke dalam fon aku. Dalam hati cakap, "Ni tak lain maxis lah ni. Tahu nak tolak kredit aku je" . Lantas aku mencapai fon. Dan bukan maxis sms aku. Tapi sms dari seorang gadis.



**********
  

Macam ni pemandangan aku kat tingkap masa tu.

"Hey."

Assalamaualaikum. Apa dia.?"

"Oh. Waalaikumussalam. Sory lupa bagi salam. Ehem. Weh. Apesal you cakap macam tu.?"

"Err..cakap apa.?"

"Yang kat dalam blog you tu lah."

"Cakap apa.?"

"Pasal perempuan bercontact lens tu."

"Awat.?"

"You benci perempuan pakai contact lens.?"

"Nope."

"Habis tu apesal you tulis macam tu kat blog.? Okay okay. Apa pandangan you kat perempuan pakai contact lens.?"

"Perlu ke bagitahu.?"

"Just nak tahu pandangan you. Cakap aje lah."

"Tak lawa."

"Why.?"

"Coz it looks fake. Totally fake. Letaklah center mana pun kat iris, still it looks damn fake."



You are beautiful with contact lens. Peh-liss.


"Memang lah fake. Nama pun contact lens. Macam mana lah bakal gf you nanti ek.?"

"Oh. I tak judge dari luar. Asalkan jaga hubungan dengan Allah dah cukup syarat."

"Eleh. Nak yang-bajet-ustazah lah tu. Ye lah. Lain orang lain taste kan.?"

"Eh. Kenapa cakap macam tu.? Betul apa. Yang pemegang mutlak kasih sayang bukan lelaki. Neither perempuan. Tapi Dia. Kalau kita tak jaga hubungan dengan Dia, how come kita nak expect Dia akan jaga hubungan seseorang lelaki and girl(s) tu.?"

"Err..means.?"

"Okay okay. I bagi contoh lain. You ada lappy. You sayang lappy you. Suatu hari, member you nak pinjam. You bagi. Then dia pakai lappy you, tapi tak jaga dengan baik. Lappy you pun rosak. You pun pergi repair lappy you. Bila dia dapat tahu lappy you dah ok, dia nak pinjam lagi. Rasa rasanya, you nak bagi pinjam lagi tak.?"

"Ofcourse not! But. Apa kaitan.? Blur lah."



You are mine. Forever.
 

"Kaitan.? Simple. Kita jaga hak orang lain, orang lain dengan murah hatinya tak kisah pinjamkan barang kat kita. In this loving-Allah-case, kita jaga apa yang Dia tuntut, Dia dengan mahapemurah, dengan murah hatinya akan jaga hubungan couple tu. simple."

"Ok I dah faham. Bagusnya you. Untung siapa dapat you."

"Untung memang lah untung. Tapi takde siapa yang nak pun. I pun pelik. Jadi pemurah pun orang tak suka."

"You pemurah.? Hey. Talent  tu. Kenapa diorang tak suka pulak.?"

"Yelah. Pemurah. I tak kedekut. I tahu I ni baik hati, tak gatal dan pemurah. So, I taknak lah bazirkan 'talent' I ni kat satu perempuan aje. Rugi beb. Tak luak pun. Kesian kat girl lain. See.? Tak faham I kenapa diorang tak boleh terima ke-baik-hati-an I ni. HAHA."

"Ha ah. 'Baik sangat' hati you. Kalau macam ni, lah..Sampai bila bilalah you takkan couple. HAHA. "

"Eh. Bukan you suka kat I ke.?"



You love me


"Ey. Mana ada."

"I tahu you suka kat I."

"Ok fine. Memang lah suka. Tapi I tak sesuailah untuk you."

"Kenapa pulak.?"

"I ni tak cukup baiklah.."

"Lah. Thats not the problem. Itulah tugas lelaki. Didik kaum perempuan (mostly ah. Sebab ramai lelaki yang kecundang bab ni)."

"Poyo."

"Eh.? I pulak kena.? Betul apa. And sebab tak ramai lelaki ada 'talent' lah, kita tak patut bazir kat satu perempuan. Tu pun masih tak boleh terima lagi."

"HAHA. Lelaki ada 'talent' ni bukan untuk I. Someone tu kena trima I seadanya. As who am I. Bukan nak kena ubah ubah."



You are born to be a leader, not follower - boy


"Yes. Setiap orang memang ada hak nak cakap phrase "no one perfect" tu. Tapi tak salah,kan kita melangkah setapak kehadapan untuk jadi yang lebih baik.? Bukan sebab cinta lelaki tu adalah mutlak untuk girl(s) terpilih based on 'who you are' or something like that."

"But ianya sebab one day you will be a mom. Yet, you will become a mentor for your daughter.  Kalau selangkah kehadapan pun tak nak berganjak, what do you think your daughter will expect from her mentor.? I wonder. HAHA."

"But no one perfect lah. Boys also have their own weakness kan.? Let see lah kalau you dah ada gf nanti. And dia nak ubah you macam macam. Rela ke, you.?"

"Kalau ubah ke arah kebaikan, why not.? Kalau ubah ke arah kemungkaran, HELL NO.  Well, basically, life is not about who is perfect and who is not. Sebab kehidupan harian kita ni macam anti-virus, tahu.? Hacker buat virus, then you pasang anti-virus. Virus mati. Then, hacker cipta virus lagi kuat. And anti-virus you kalah. So, you beli anti-virus terkini. Virus baru tu mati. Then, hacker tak puas hati. Cipta lagi kuat punya virus. And it repeats and repeats and repeats."



Life


"Same goes with life. Kita hidup, Allah bagi ujian. kita ni bukannya perfect. Kalah dengan ujianNya. So, kita belajar cara mengatasi masalah. Then, masalah selesai. Then, Allah bagi ujian yang lagi kuat. Kita kalah lagi. So, kita yang belum cukup perfect belajar cara atasi masalah lagi. Then, masalah diatasi. And Allah bagi lagi ujian yang lebih berat. It repeats and repeats and repeats."

"So, nampak tak kenapa wujudnya phrase "tak ada manusia yang sempurna" .? Sebab kita kena keep on move forward."

"Fuyoo! You are really talented in advising people. Don't waste it. Use it wisely. Just take a note. Perempuan tak suka orang judge dia melalui apa yang dia pakai, or apa yang diorang buat. Diorang jugak tak suka bf diorang ubah diorang macam macam."

"Coz they will be like originally who they are when they met. Okay. True life is short. Just make it enjoy lah. okay.?  You ni memang penuh dengan rules and opinion. Hey. So amazing. Seriusly. Untung siapa dapat you."

"Waste it.? No I won't. HAHA. Untung siapa dapat I.? You nak tak jadi orang yang untung tu.?"



Ikatan dua hati


"Boleh ke.?"

"Boleh. Tapi nombor tiga lah. "



**********

Lepas tu, terus dia tak reply reply. Kredit dia habis kut. Or dia dah tertidur. Err. Ada tak aku mention yang kitorang chatting sampai malam.? Eh. Mana ada dia tengah marah. Tak ada. Tak ada. Takkan lah chatting dengan orang baik, tak gatal serta pemurah ni, boleh sakit hati. Tak akan punya. Then, esok paginya, aku terima lagi satu sms. Masa tu aku tengah mamai baru bangun tidur.



**********

"Weh. Pasal semalam tu.. Jangan pulak you tulis dalam blog tau."

"Tulis dalam blog.? Tak ada lah. Tak tulis punya. Jangan risaulah. 'Janji lelaki' kan boleh dipercayai. Lagi lagi yang tak ada apa apa ikatan."



*********

Then, bateri fon aku habis. Charger pulak hilang entah kemana. Dan disaat korang baca entri ni, aku dapat dengar  teriakkan beliau dari Dang Wangi. Menjerit sepuas hati nama aku. Aku rasa semua frasa "I-you" dah jadi "gua-lu" lepas ni. Erk.





Terima kasih sudi baca.





Sekian





.

Comment here.



Well. secara keseluruhan, aku rasa readers aku lagi suka baca entri KL, Email dan Janji Lelaki. So, depends kat korang mana satu yang best. Aku bet korang boleh kasi reaksi, "WOW!" kat blog aku. Tapi agak bermasalah kalau korang ni jenis yang tak suka baca entri panjang panjang. Apa pun Selamat menerjah. Klik kat perkataan 'Link' kat atas untuk keselesaan membaca.



Aku nak tag sekali :



Segmen : Jom Kongsi Entri [Link]



Sekian



.



 
Copyright 2010 Gitarputeh's review